Pages

.


.

Stackars Honey!

views the best pictures

Nu får det väl för h-lv-t-s  s-t-n vara nog med folks oansvariga
sätt att behandla katter på! 
Jag är så j---a arg idag!

Elna fick ett samtal om en katt som var illa däran. Hon körde genast
och hämtade den, i Stockamöllan. Sen fortsatte hon direkt till kliniken.

Det var något av det vidrigaste jag har sett!

Den här söta tjejen var mager, sårig, och alldeles full av fluglarver. Och 
då menar jag verkligen full !

Optimister som vi är, trodde vi först att hon var så svag, att det 
skulle gå att bada henne utan sövning. 
Det gick inte så bra.... 
Hon for runt, och det landade små larver lite överallt. Även på oss!
Jag ska tillägga att just fluglarver, är det äckligaste jag vet. 
Verkligen!

 Vi var tvungna att chansa på att hon tålde att sövas, och hon fick en 
minimal dos. Den slocknade hon helt av.


Ett infekterat sår, som det hela tiden kröp ut nya larver ur.

Tyvärr var badning inte särskilt effektivt mot de otäcka krypen.
 Särskilt inte på de som befann sig inne i henne.

Vi blev tvungna att plocka larverna med pincett, eller som Elna, med
fingrarna. 

Hundratals larver krälade i och på henne. De kom ut ur alla kropps-
öppningar, och jag menar alla!

Ur detta sår, och ur små hål runtomkring det, kröp det maskar. 
Upp ur ett hål, och ner i ett annat. Lite förvånande är det att de är
så snabba som de är.

I mjukdelarna runt klorna, gick det att köra in pincetten, och få ut
knippe efter knippe av larver. 

Även i munnen krälade det ! Till sist fick vi skölja ur larverna. 

Vi plockade, och plockade, och plockade....

I två och en halv timme, stod vi och plockade fluglarver!
Dessutom hade den stackars katten löss i massor.

Men ärligt! Ska det behöva bli så illa med en katt, innan någon
reagerar?
Uppenbarligen gäller det att katten ber "rätt" person om hjälp!
 
Just i, och runt, Stockamöllan, lär det vara fullständig katastrof
när det gäller katter. 
Elna har redan tagit hem två små kattungar, som hittades övergivna.
Dessa var inte mer än 2-3 veckor gamla. Mamman hittades aldrig.
En annan förening har försökt att rensa upp i träsket, men inte
mäktat med eländet. 
Det lär finnas gårdar, där det kryllar av katter. Med ägare som
inte bryr sig.

Hur många ställen finns det runt om i Skåne, och Sverige, där 
situationen är likadan?!
Var finns välfärdslagarna när det gäller katter?
De finns ju för andra husdjur!

 Yrvaken "Honey", som hon numera heter.

Jag är verkligen utled på situationen. Den är så illa, och jag misströstar
att den någonsin ska bli bättre. 
I år är det värre än föregående, eller också har vi hittills varit
förskonade från den värsta soppan.
Det ramlar in katt efter katt, många av dem ungar, men också vuxna.

Vi känner oss maktlösa över folks vettlösa behandling av sina katter!
F-n, hur är folk funtade?!

Hur ska man lösa det?

 Jag blir gråtfärdig när jag ser dessa båda, som jag hämtade igår. De 
låg och sov, och den minsta, till vänster, drömde troligen om sin mamma.
Hon började buffa på systern, som om hon trodde att det var mamma, 
och letade efter en spene att dia från. Sen vaknade stackarn, och fick
 nöja sig med nappflaskan. 


Låt det snart bli slut på dårskapen! 


Helen FHHK



 

No comments:

Post a Comment